Step-up height fout

Step-up height

Step-up height: Correlation type: - Vertical distance covered in one comfortable step upwards.

Ik wil potentieel een trapje voor kinderen ontwerpen en was hiervoor benieuwd naar de step up hight,
deze vond ik vrij hoog (343 mm voor kinderen van 2 jaar, Dutch children, kima1993 ), daarom vergeleek ik deze waarde met die van volwassen en die was lager. (200m Dutch adults, dined2004 )

is bij de step up hight voor kinderen de trapformule gebruikt?
of is er een andere verklaring?

Met vriendelijke groeten
Stijn

Beste Stijn, er is niets fout aan de gemeten waarde van de step height bij kinderen maar je kunt deze meetwaarde niet meteen als richtlijn nemen voor een trapje voor kinderen. Dat komt omdat de onderzoeker van destijds als definitie van de step height heeft genomen hoe hoog de kinderen hun voetjes konden houden terwijl beide handen tegen de muur gehouden werden.
Ik zou voor de optreden van een trapje voor kinderen slechts 50% van die hoogte adviseren. Dat is mede gebaseerd op de test die ik vorige week met mijn kleinzoon van 2 deed die wel mijn vaste huistrap kan oplopen als ik hem met 2 handen vasthoudt bij zijn handjes. De optrede van mijn trap is 20 cm. Kortom wil je een trapje voor kindje van 2 dan zou ik nadenken over de aantrede (het horizontale deel (liever niet groter dan de voet lengte) en de optrede niet hoger dan de helft vd maximale hoogte (17-20 cm schat ik). Maar beide onder de voorwaarde dat ze hun handjes goed kunnen vast grijpen en dat er goed zicht is. liefst ook dat er geen voetjes tussen de traptreden kunnen glijden. dus een dichte wand tussen de optrede en de aantrede. Helpt dit?
met vriendelijke groet
Johan

Beste Johan,

bedankt voor het antwoord ik heb hier zeker wat aan.

met vriendelijke groet|
Stijn

1 Like